سایه های تهدید طالبان در امنیت انتخابات
محمد اسحاق فیاض محمد اسحاق فیاض

درحالی که مهلت ثبت نام نامزدها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد، طالبان نیروهای خارجی مستقر در افغانستان و نیروهای دولتی را تهدید به حملات گسترده و خونین کرده است.

ملا برادر آخوند معاون ملا محمد عمر رهبر طالبان اعلام کرده است، طالبان  به منظور مقابله با بيش از بيست و پنج هزار نظامي جديد امريکايي و ناتو که در سال جاری در حال ورود به افغانستان هستند، دور جديد عمليات خود را با قدرت هرچه بيشتر آغاز می کنند. عزم آنان مبني بر گسترش مبارزه و تقويت عمليات براي مقابله با نیروهای خارجی راسخ تر از گذشته هستند و به همين علت دور جديد عمليات خود را در سراسر افغانستان، تحت عنوان "عملیات نصرت" از روز پنجشنبه آغاز خواهد شد.

براساس اعلام رسمی طالبان عملیات نصرت

 شامل دور جديدي از بمب گذاري ها و حملات انفجاري و انتحاری را در افغانستان شامل خواهد شد و هدف اساسی این عملیات ها پايگاههاي نظامي ناتو و ائتلاف، مراکز ديپلماتيک، کاروانهاي نظامي،  کارمندان و افراد دولتی و نمايندگان پارلمان را هدف قرار خواهند داد.

این که این تهدید ها تا چه اندازه واقعیت دارد خود بحث دیگری است، اما لااقل تشویش های جدی را در مورد سلامت برگزاری انتخابات ایجاد می کند.

   دغدغه حفظ امنیت انتخابات موضوعی است که حتی قبل از ثبت نامزد های ریاست جمهوری برسرزبانها افتاده بود، زیرا در کشور آشوب زده افغانستان، تامین امنیت انتخابات از نظراهمیت کمتر از خود انتخابات نیست و به همین منظور کشورهای خارجی نیز تلاش دارند تا نیرو های تازه نفسی که قرار است درافغانستان اعزام نمایند باید قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آن را تکمیل نمایند، تا این نیروهای بتوانند در تامین امنیت در روز برگزاری انتخابات و نیز روزهای شمارش آرا در تامین امنیت سراسر کشور سهم بگیرند.

طالبان تلاش دارند طی ماههای آینده شورش ها و ناامنی ها را به سوی شمال کشور نیز بکشانند، آنان با این هدف می خواهند در قدم اول روند انتخابات را در سراسر کشور مختل نمایند و در قدم دوم ساحه فعالیت های شورشی خود را نسبت به سال های گذشته گسترده تر سازند

طی چند روز گذشته حد اقل چهار حمله انتحاري، انفجار و حمله بر پوليس در مناطق شمال کشور روي داده است این حملات می تواند زنگ خطری برای منطقه ای باشد که طی سالهای اخیر در امنیت کامل بوده است. هرچند به دلیل آن که طالبان در این منطقه از پایگاه بومی برخوردار نیستند، نمی توانند آشوب های جدی را ایجاد نماید، اما این توانایی را دارد روند آرام و طبیعی انتخابات ریاست جمهوری را مختل نماید.

در کنار این مشکل سخنگوي طالبان در دره سوات پاكستان نیز اعلام کرده است، این گروه بعد از این  درکنار طالبان افغانستان، علیه دولت و نیروهای ناتو و ائتلاف بین المللی خواهد جنگید. مسلم خان سخنگوی طالبان پاکستانی گفته است: در صورت عدم خروج نيروهاي ناتو و آمريكا از افغانستان، طالبان پاكستان به كمك طالبان افغانستان خواهد رفت.

در چنین وضعیتی حفظ امنیت و سلامت برگزاری انتخابات مهمترین دغدغه ای است که ازهم اکنون برای کارشناسان امنیت و مسایل نظامی مطرح است.

با توجه به این وضعیت آیا نیروهای داخلی و خارجی توان آن را دارند که  قدرت شورش و آشوب را برای مدتی از نیروهای طالبان بگیرند و آنان را برای مدت زمانی زمین گیر و فلج نمایند، تا در این فرصت انتخابات در یک فضای امن برگزار گردد؟

قوماندان عمومی قوای آیساف و وزیر دفاع ملی در یک کنفرانس خبری مشترک از تدابیر امنیتی ویژه برای برگزای انتخابات در افغانستان خبر دادند اما از شدت حملات  طالبان در سال جاری ابراز نگرانی نمودند.

جنرال عبدالرحیم وردک وزیر دفاع هفته پیش گفت:" طالبان تلاش دارند تا روند انتخابات را در افغانستان مختل سازند، آنچه امنیت انتخابات را تهدید می کند این است که مخالفان مسلح دولت افغانستان از تجهیزات بهتری برخوردار شده و با "شیوه های مغلق تری" می جنگند.در طول سه چهار سال آخر، درهرسال میزان شدت حملات دشمن بالا رفته. در ضمن، جنگجویان خارجی هم در افغانستان حضور یافته اند، طرز فعالیت شان مغلق تر شده و وسایل بهتری در اختیار شان قرار گرفته است. اما نیروهای امنیتی افغان و ناتو با ایجاد کمر بندهای ویژه ی امنیتی و کنترول هوایی امنیت این مراکز را تامین خواهند کرد. برنامه چگونگي تامين برگزاري انتخابات از سوي نيروهاي امنيتي كشور و ناتو و نيروهاي بين المللي آماده شده است. دراین طرح چنین آمادگی گرفته شده است که نيروهاي بين المللي و افغان، به حدي به شورشيان ضربه وارد کنند كه ديگر توانايي اخلال در تامين امنيت انتخابات را نداشته باشند".

  همچنین جنرال ديويد مكرنان فرمانده عمومي نيروهاي ائتلاف بين المللي، سال جاري را يك سال پر چالش و نگران كننده خواند و گفت: كشورهايي عضو آيساف كه تعدادشان به 42 كشور مي رسد تعهد كرده اند كه نيروهايشان را در سال جاري افزايش دهند.انتخابات، بايد شفاف و بدون چالش باشد و ما سعي مي كنيم امنيت را در جريان انتخابات تامين كنيم. نيروهاي جديد امريكايي كه به افغانستان اعزام مي شوند، در ولايات جنوبي هلمند،‌ قندهار، زابل و فراه  مستقر می شوند

و آنان به طور جدي تلاش مي كنند پس از اين، از كشتارغير نظاميان در جريان عمليات هاي جلوگيري به عمل آيد.

البته وزارت دفاع تهدید طالبان تبلیغاتی بیش نمی داند، سخنگوی وزارت دفاع می گوید که این هشدار ها و تبلیغات طالبان هنگامی آغاز می شود که حملات نیروهای خارجی بر آنان آفزایش می یابند و آنان خودشان را در برابر نیروهای ارتش و خارجی ها ناتوان می بینند و برای آن که نیروهایشان را حفظ کنند یک جنگ روانی به راه می اندازند. تمام این  تهدید ها، فقط می تواند یک ادعا باشد.

هرچند که این اعلامیه از سوی طالبان جدی ترین اعلامیه ای بوده که در سال جاری منتشر گردیده است، اما این گروه تا کنون نتوانسته تهدید هایش را بعد از دهم ثور تاکنون عملی سازد و از سوی دیگر نکته جدیدی دراین اعلامیه دیده نمی شود.

  تنها نکته جدیدی که طالبان در این اعلامیه اشاره کرده این است که بعد از این طالبان نیز مانند نیروهای دولتی و خارجی روی عملیات های بمب گزاری و انتحاری خود نام می گذارند و عملیات های جدید که آنان می خواهند به راه اندازند" نصرت" نام دارد.

طالبان تا پیش از هیچ گاه زمان عملیات ها و هدف عملیات های خود را افشا نمی کرد، اما این بار به صورت رسمی آن را اعلام کرده اند و این نشان می دهد که طالبان تلاش دارند جبهه جدیدی از تبلیغات را علیه نیروهای خارجی و دولت افغانستان آغاز نماید. در جنگ آنهم در مدت زمان حساسی مل برگزاری انتخابات، تبلیغات و تهدید ها می تواند نقش زیادی را در تشویش اذهان بازی نماید و طالبان این نکته را خوب می داند و به همین دلیل برای ایجاد تشویش اذهان عمومی تهدید به شورش و گسترش ناامنی ها در سطح کشور میکنند.

اما با همه ای تبلیغات با توجه به این برهه حساس و سرنوشت ساز، غفلت و دست کم گرفتن طالبان خود به معنی انتحار خواهد بود، ضعیف پنداشتن طالبان درواقع خود فریبی بیش نیست، بایدهرنوع از تهدیدهای طالبان راجدی گرفت و برای آن راهکار مناسب و درست سنجید.

براین اساس مسئله امنیت و مقابله با طالبان با نزدیک شدن زمان انتخابات روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد و می طلبد که نیروهای امینتی افغانستان و ناتو تلاش های جدی را برای جلوگیری از فعالیت های طالبان انجام دهند و  هرگونه تحرک شورش گری را از این گروه بگیرند، تا انتخابات ریاست جمهوری آزادانه و در امنیت کامل برگزار گردد.

به هرحال امنیت و سلامت انتخابات در دست تان نیروهای مسلحی است که مصمم اند دربرابر شورش گریها و حملات خونین طالبان به مقابله برخیزند و با آمادگی های لازم امنیت و سلامت انتخابات را تضمین نمایند.


May 9th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات